maanantai 15. syyskuuta 2014

Tavoite on nyt asetettu

Painonnousu johtuu usein siitä, että eletään joko menneisyydessä tai tulevaisuudessa. Ei keskitytä hetkeen, ei ajatella tekojen seurauksia. Jokseenkin näin kävi itselleni, sillä heräsin yhtäkkiä siihen, miten kehoni on muuttunut lukiovuosien jälkeen.

Alussa kilojen kertyminen ei vaikuttanut arkeeni, joten painonnousu oli helppoa unohtaa. Viimeaikoina paino on uhkaavasti kohonnut kohti kolminumeroista lukua, minkä myötä myös liikkuminen ja vaatteiden löytäminen on vaikeutunut. Toki vaatteita on tarjolla, mutta ne eivät vain istu kroppaani enää niin hyvin.

Viime vuoden keväällä aloitin kovan kuntokuurin pudottaakseni painoa ja vahvistaakseni kuntoa. Nopeasti kuntoilun alun jälkeen polveni alkoivat oireilla ja vastausta ongelmaan ei löytynyt kuin tänä kesänä. Lonkkien virheasento säteilee polviin, joten ainakin alkuun minun tarvitsee löytää uusia liikuntamuotoja. Pahinta polville ovat askelkyykyt, joten pyrin välttämään tiettyjä ryhmäliikuntatunteja.

Olen 23-vuotias, pituutta minulla on 180 cm ja painoa 96,8 kiloa. Painoindeksiä laskiessa tulee muistaa, että se ei kerro rasva- tai lihaskudoksen määrästä kehossa, joten se ei ole paras keino arvioida lihavuutta tai laihuutta.  Painoindeksini on tällä hetkellä 29,9, eli vielä ollaan lievän lihavuuden rajoissa. Jos paino kuitenkin nousee puolella kilollakin, painoindeksini nousee merkittävään lihavuuteen.

180 senttisen naisen normaalipainoraja on alle 81 kiloa. Tähän tavoitteeseen minulla on matkaa jopa 16 kiloa! Tavoitteeni on olla ensi kesäkuussa normaalipainoinen. Kesäkuuhun on aikaa reilu 8 kuukautta, eli kuukautta kohden minun tulisi laihtua vähintään 2 kiloa. Kuulostaa helpolta, mutta onko se tosiaan sitä? Välietapiksi asetan uudenvuoden, jolloin painoni pitäisi alittaa 90 kiloa.

Tavoite asetettu, nyt laatimaan tarkempaa suunnitelmaa!

Lenkillä metsässä.

1 kommentti:

  1. Mulla kävi ihan samoin: yhtäkkiä vain havahduin, etten ollutkaan enää sellainen kuin lukiovuosina. Ja tässä sitä nyt ollaan elämäntapamuutoksen edessä. Minä kirjoittelen blogia osoitteessa http://letsnotgetundressedyet.blogspot.com.

    Jään lukemaan sinun tulevia kuulumisiasi ja seuraamaan edistymistäsi! (:

    Terv. Kristiina

    VastaaPoista